Thursday, December 5, 2013

Barangan istimewa dari Sabah




Bismillahhirrahmanirrahim….
Asssalamualaikum kwan2 smua.. ^^ ..insyaallah sy akan balik,lg dua hari ke Mesir..
Saya tahu walaupun ramai yg balik ke Malaysia tapi tdk smua bkesempatan untuk mencari brang keperluan kan..^^
Jgn risau..korang boleh beli belah di sini
So kalo ada sapa2 yg berminat ngan barang best2  nie..PM cpat2 utk harga berpatutan..




Special baju T-Shirt Sabah
Saiz m, l, xl  , Gred AA+ Cotton 100%

 PROMOSI !!!    Hanya Le69 shj asal  Le80 guneih, diskaun untuk yg order dr skarang !

A.Sabah Glow Gold


B.Sabah Glow White


C.Sabah
Diving Blue


D.Sabah Wildlife Yellow

 
E.Sabah Turtle




Gred B Cotton

PROMOSI !!!    Hanya Le25 shj asal  Le30 guneih, diskaun untuk yg order dr skarang!

 f.Malaysia Pattern



Smuanya pre-oder…kalau mau baru sy bawa…so hanya utk yg menempah shj..bila smpai nnt sy bg brang dan boleh bayar..^_^ 

Jika berkenan nyatakan



  1.Nama Item



  2.Brapa jumlah cnth  ; Baju A.Sabah Glow Gold 2 helai shj.

2.Key-Chains Ringgit.
Buat hadiah sama kwan2 la..^^

Kata orang malaysia..bawa bukti siket..huu


3.Uncang Cute Love Sabah.


Maroon, Hitam, Biru, Coklat,Semi bulat.
4.Minyak Wangi Original.


Wangian Sultan Brunei.

Wangian Straw Berry.

Wangian Juba.

Wangian untuk lelaki dan wanita.Bau nostalgia nyaman dan menyegarkan..
Tahan lama 100% asli tanpa campuran air(ori).

OK..just pm saya di facebook  
https://www.facebook.com/athsrun.wonderer?ref=tn_tnmn


untuk dptkan Harga yg TERBAIK..  ^_^

Bagi ustazah2 yang inginkan Niqab berkualiti sila ke page nie..
https://www.facebook.com/nurrkhadijahcollection?fref=ts




Wednesday, October 2, 2013

Hari Pertama..Menjadi Pengawas Peperiksaan PMR..




Add caption





Bismillahirrahmanirrahim...


Terus terang...masih keliru mau letak tajuk apa
samada - Kembali ke sekolah lama setelah 6 tahun atau
              - Jejak kasih bersama guru2ku yang tercinta
              - Gembira menjaga budak pmr yang sebenarnya bekas anak muridku masa sekolah rendah (sewaktu mereka tahun 4 suis)   

hahaha...sebenarnya itu tidak lebih dari sekadar perasaan gembira hamba..^^..macam2 nak di luahkan.sampai nak pilih tajuk pun susah..Nikmat Allah..maka kita bergembiralah dengannya..

Ok lah..hanya sebuah perkongsian..Al-Kisah.. (^^)//

Ada perkara yang seronok sebenarnya hari nie..
Bila mau serapan dengan member baru guru merotai (Kami datang ke sekolah ni sebagai pengawas exam pmr)....ada ustazah2 lamaku sedang duduk di hujung meja, menikmati serapan pagi..

Dengan rasa malu2 ku tegur juga
"ustazah masih ingat saya.."^^.. aku terus melebarkan senyuman.
ustazahku mula bising.."eh..macam kenal.."
"firdaus??"
"Ya..^^"

owh..tekejut ustazahku..ia lah 6 tahun terpisah..ecece...tiba2 jejak kasih time budak exam..lucu..

siap diungkit..
"firdaus dulu ko pendiam (sambil ustazahku melakonkan semula gaya duduk pemaluku) sekarang berubah sudah..besar sudah, makin matang kau..!!"..ohh malunya..huhu

Merekalah ibu keduaku..tanpa mereka aku akan terus jahil..tenggelam lemas dalam malas merantai..

PART 2 plak..

Tak sangka betul budak2 pmr yang aku jaga nie.kebanyakannya anak murid aku semasa jadi ustaz di suis islamiah dulu..masa serapan datanglah salah seorang anak muridku menyapa dan mencium tangan..

Budak ni ketua kelas darjah 4c..kelas yang aku pegang masa sekolah rendah.Gila-gila sikit perangainya..tapi bagus sama kita..ialah ustaz dia kan

Seronok betul lihat anak didik kita yang dulu kecil2 comel jak..sekarang dah besar..handsome2 dan perempuannya cantik2 ...huhu..anak murid namanya..dah macam anak sendiri.. ^^


Mereka yang kita didik inilah bakal mencorak masa depan negara kita dimasa hadapan..
merekalah yang akan mengangkat islam..jika betul didikan gurunya..insyaallah..budak2 ni akan jadi oranglah dia dan bukan sebaliknya..(faham3 la)

Insyaallah esok paper seterusnya..,

Doakan mereka untuk pmr yang terbaik..dan doakan hamba juga tiada masaalah untuk bertugas mengawasi mereka esok, dimudahkan semua urusan..

Wednesday, July 31, 2013

Coretan buat Ummi

Ummi 




Walau seindah mana kalam ku ukir..memuji dan memuja pengorbanan kasihmu ibu..
Namun ku tahu ianya tidak mampu menyamai walau sedikit dari santunmu dalam berbicara..
Bagaimana pula ingin ku samakan dengan keperihanmu berpuluh tahun membesarkanku..

Ku tahu wahai ibu..
Perih hidupmu cuba kau sembunyikan..
kau dakap padu ia dihiasi dengan senyuman manis..
Lantas harapan demi harapan kau jadikan cici-cita anakmu..
Hingga kami percaya dan yakin walau menggapai bintang itupun tidak mustahil..

Ibuku..
Sesungguhnya Aku insan hari ini kerna didikanmu..
Aku tunduk pada yang esa hari ini kerna asuhanmu..
Bagaimana aku boleh melangkah kalau bukan ibu yang pernah memimpinku dahulu..
Tika mana aku meraba-raba dalam kejahilan diri kau suluhkan dengan ilmu cahaya..
kau buka hatiku mencintai khazanah yang mahal namun tidak akan dapat dicuri..

Hari-hariku yang indah tiada maknanya tanpamu..
walau secoret kisah mesti ku hikayatkan padamu..
Dan kutahu ibu adalah pendengar setia..
Untuk duka dan suka jiwaku ..

Sungguh inginku papar kehebatan sayangmu pada nukilan..
Namun masih sahaja bahasa ini gagal melontar hakikat..
Masih lagi bahasa tulisan ini kaku..
Tidak mengerti bagaimana hendak berbicara..

Maka pagi ini aku menghitung tarikh...cukuplah lelah harimu..
Biarkan aku kembali menjadi khadimmu..
Setelah cukup sekadarnya bekal yang ku bawa dari daerah asing ini..
Kembali untuk bermastautin di bumi bertuah..
Di kampung halaman yang indah..
Dengan janji dan amanah yang perlu ditunai..
Aku tidak pernah lupa...
Keluarga masyarakat dan agama..
Tuntutan curahan bakti yang ibu sentiasa pesankan..

TERIMA KASIH IBU...




video



Impak minda

Kalam ; Asal bahasa arab yang dimelayukan bermakna perbicaraan atau percakapan
Menggapai bintang itupun tidak mustahil ; Metafora 
Khadim ; Asal bahasa arab bermakna hamba atau yang memberi khidmat
Mastautin ; Tinggal tetap

Seandainya ada kesilapan tegurlah saya.. ^^ Syukran

Wednesday, July 17, 2013

Bersama keluarga angkat



  



 
Hari yang sungguh menggembirakan aku..duduk bersama mereka seperti duduk dengan keluarga sendiri.Mereka adalah keluarga angkatku..keluarga mesir.. 


Bila duduk di negara orang ni paling seronok sekali bila kita ada keluarga angkat, sama macam kat Malaysia sentiasa ada orang ambil perhatian dengan kita walaupun tak dapat dinafikan my mom is always the best ^^.



Sehari semalam aku duduk rumah sahabat baikku Hassan tempat bernama Khaiyatah. Lepas tu pada tengah harinya kami bersiap-siap untuk pergi rumah kakaknya pula.
Omar dan Mo'min


Raania itu nama kakaknya.Di anugerahkan 3 cahaya mata Omar, Mo’min dan Malak (perempuan).Omar dan Mo’min nie memang petah berbicara, aktif sungguh.Seronok main ngan budak-budak ni.Patutlah Hassan selalu cerita pasal dorang.

Si comel Malak
 


Kakak Hassan buat hidangan special hari nie.Udang masak tumis dan goreng .Rajin sungguh siap buat hiasan kat sayur lagi tu.”Tima kasih lah kakak Hassan, susah-susah syak”. Jarang keluarga arab nak masak benda ni kecuali untuk menyambut tetamu yang istimewa..Aku selalu juga berjalan ke rumah kawan-kawan arab yang lain tetapi layanan keluarga Hassan memang antara yang terbaik. 
 
Petangnya Syarif sampai, abang Hassan tawadhu’ orangnya tapi ilmu masyaallah.Kami dihidangkan minum petang bersama kueh batik!.Aku yang terkejut sebenarnya, tak sangka arab pandai buat kueh ni.Bukan apa, pergilah mana-mana kedai takkan jumpa punya.Sebab arab ni takdalah minat sangat dengan kueh mueh ni.Dorang lebik suka makan manisan. 

Alhamdulillah..bila duduk dalam suasana ni..rasa rindu pula nak berkumpul dengan keluarga kat malaysia..paling kurang sahabatku ni dah kongsikan kegembiraannya bersamaku.
 
Ziarah ini kami akhiri sebelum maghrib.Tak cukup dia hantar aku ke stesen siap bayarkan tambang lagi,kebaikan arab...smua orang dah faham.Senyum tawa ini tidak akan ku lupakan insyaallah. 



Kawan sejatiku

Tuesday, July 16, 2013

Salam ramadhan :::::: "Ramadhan harapanku"

Salam ramadhan buat sahabat-sahabat semua, pasti semua kita merindui bulan yang mulia ni kan.Bahkan ada diantara kita yang meletakkan ramadhan sebagai titik tolak kepada perubahan.


Baguslah bagi mereka yang meletakkan niat walau ada bisikan-bisikan yang cuba menafikan kemampuan kita kerna bila ada keazaman akan ada bantuan Allah selepas itu..


Ingatlah Allah tidak akan membiarkan kita bersndiri menghadapi dugaannya, dia sentiasa bersama kita.
Bahkan dia telah bekalkan kita alat perhubungan

 untuk kita terus mengadu kepadanya..

 merintih segala kelemahan..

 menyatakan segala kemahuan…

itulah dia DOA.



Jangan pernah berhenti dari mengangkat tangan kepadanya..pintalah dari sekecil-kecil perkara sehingga sebesar-besarnya.


Kita semua tahu kalau anak kecil meminta sesuatu dari ibunya berkali-kali dengan tangisan dan rengekan..adakah ibu itu tidak akan mempedulikan anaknya ?.Mustahilkan.. 
Walillahhi masalul a’la , sesungguhnya Allah itu lebih rahim dan sayang kepada hambanya lebih dari sayang seorang ibu kepada anaknya..masyaallah.  




Benar memang Allah begitu besar sayangnya kepada kita..betapa banyak dosa telah kita lakukan,tetapi masih lagi Allah memberikan nikmatnya pada kita.Berapa banyak dosa kita ,tetapi masih lagi Allah tutup dosa-doa ini dari pandangan keluarga kita dari kawan-kawan kita.Dosa-dosa ini seandainya terzahir pasti tiada siapa yang akan menghomati kita tiada siapa lagi mahu mendampingi kita..Ya Allah sayangnya Allah terhadap kita..


Jadi ramadhan ini adalah peluangnya.Sibukkan diri kita dengan beribadat.Panjangkan doa kita di setiap kali selepas solat.Panjangkan doa di dalam sujud dan banyakkan berdoa di akhir tahyat solat.

Kemudian usahakan untuk istiqamah kerna amalan walaupun sedikit tetapi berkekalan lebih baik dari banyak yang terputus..

Salam ramadhan dariku..


Impak minda
# Walillahhi masalul a’la ; Sebagai adab diucapkan ketika mana cuba mendatangkan contoh.Ayat bermakna ( bagi Allah contoh atau misal lebih tinggi lagi.)
# Antara tempat yang disunatkan untuk memanjankan doa ialah ketika sujud dan duduk tahyat akhir sebelum salam.
# Antara kunci maqbulnya doa ialah HUSNU ZHON iaitu bersangka baik dengan tuhan (secara tidak langsung ini memberi asas pemikiran positif ke arah apa yang diinginkan).

Saturday, June 29, 2013

الخطوات التى تجعلك افضل صديق


ومن نصائح علي رضي الله عنه

ابذل لصديقك كل المودة ولا تبذل كل الطمأنينة , واعطه من نفسك كل المواساة
ولا تفضي اليه بكل الاسرار

يقول الشاعر
لكل شيء اذا فقدته عوض
وما لفقد الصديق من عوض

قال عبدالوهاب الثقفي في وصف صديق
هو احلى من امن بعد خوف .. وبرء بعد سقم
ومن خصب بعد جدب .. وغنى بعد فقر .. ومن طاعة المحبوب .. وفرج الكروب
ومن الوصال الدائم .. والشباب الناعم.

أخي حسن النعناع و شريف النعناع


الخطوات التى تجعلك افضل صديق


إذا أردت أن تصبح (" الصديق ") المفضل لدى جميع من حولك عليك بتباع بعض الخطوات التي تبعد عنك الإنانية والغيرة والحسد وتدفعك لحب الغيرك كما تحبه انفسك ..

فقط ما عليك إلى بتدقيق في هذه العوامل وحاول تطبيقها بقدر أمكانك :

ـ الفرح لنجاح أصدقائك :
*********************

مهما كنت إنسان قوي وناجح فإن نجاح غيرك قد يسبب لك الحرج ويشعل فتيل غيرتك قليلاً ؟؟!! هنا تذكر أنك من يمد الآخرين بالدعم والتأييد وترفع من معنوياتهم ..
ما عليك ألا أن تشاركهم في فرحة نجاهم فهم لم يخطؤ بحقك كما أن نجاهم في عملهم لا يعني أبداً فشلك في ما تقوم به ، اليوم دورهم وغذاً دورك وهكذا ، وأن حصل وأحسٌت أصدقائك بمشاعرك حوال نجاهم نور على نور ..

ـ لا تتحكم بحياتهم وشؤنهم الخاصة :
******************************

إنة كنت الكتف الحنون والناصح الأمين للأخرين ، فهذا لا يعطيك الحق في أن تتخد القرارات لتسير شؤون حياتهم ، أنت فقط عليك أن تقدم لهم النصح والمشورة واترك للآخرين أن يختاروا ما يناسبهم ..
فقد لا قدر الله أن يطفح الكيل بهم يوماً وتتحول في نظرهم دخيلاً غير مرغوب به ، وأنت تريد الخير لهم..

ـ كثرة الجدال والمراء :
*******************

بعض الأصدقاء يكن كثير الجدال ولا يتفق معك على رأي حول موضوع ما أو قضية ما ، حاول هنا أن تحوي الأمر بأن تستمع لكلامهم وانتقادهم من دون أن ترد عليهم أو تأخد به وأن تمدوا في الجدل عليك الأنتقال إلى موضوع آخر..

ـ كن كاتم أسرارهم :
********************

هذا أعظم بند في الصداقة وأهمها ، فالأخرين ينظروا إليك كمستودع لأحداث وأسرار مرت بهم ويحتاجوا لمن يأخد بأيديهم ويؤزرهم ، احفظ على السر ونسى أنك سمعته يوماً ما ، بهذه الطريقة تفرض عليهم أن يعاملوك بالمثل ، وأعلم أن أفشار الأسرار يدمر الصداقة والأمان الذي يبحث عنه كل صديق في علاقته مع الآخرين ..

ـ لا تبادل الخطأ بخطأ :
******************

من المعرف(" أن النفس أمارة بسوء ") وقد يحصل لا قدر الله أن يتطاول بعض الأصدقاء عليك أو يكشف بعض أسرارك دون رضاك ، عليك هنا أن لا تعاملهم بالمثل وتردد الخطأ بخطأ آخر بل عليك أن تكون واضح معهم وعبر عن أستيائك منهم واطلب عدم تكرار الخطأ ثم عاملهم كأن سيئاً لم يكن ..

ـ لا تستغل صداقاتك :
*******************

الصداقة علاقة سامية وأن حصل وأردت معروفاً من أحدهم لا تطلب ولا تفرض عليهم ذلك والأفضل أن تتم كل أعمالك بنفسك من دون أن تعتمد على غيرك إذ يجب ألا تخلط بين الصداقة وبين ما تريد تحقيقه في حياتك ..

ـ في المعارك والخصومة:
**********************

إذا حصل لا قدر الله مشادة بين أثنين من أصدقائك لا تنحاز لأحدهم على حساب الآخر ولو كان الحق معه ، والأفضل أن تلعب دور الحاكم العادل بين الطرفين و عليك التقريب بين وجهات النظر و أن تنهي الخلاف بطريقة ترضي الطرفين وتعيد المياه إلى مجاريها ..
 
ـ كن انت السباق دوماً في الأتصال بهم:
*********************************

الدنيا مشاغل وملاهي وقد تأخد المشاغل بعضهم وتبعدهم هنا عليك أن تكون البادىء في التواصل والتابع السؤال عنهم وعن أحوالهم لتبقى أنت صاحب الفضل والخير بينهم .


رأس البر
 أتمنى لكم توفيق حتى تجد خير الصحبة...أحيانا الصدقة موجود في حولنا.. فقط نحن لم نعرف نتعمل معها..لذالك علينا أن نقدر كل الناس في حولنا..
 أحبكم في الله...(^_^)